5 METODE sa iti infrangi pofta de alimente nesanatoase

5 METODE sa iti infrangi pofta de alimente nesanatoase

Cartofi prajiti, pizza, dulciuri – nu poti sa le rezisti nu-i asa? Cu alte cuvinte, ai pofte de alimente nesanatoase. Toti oamenii le au, insa cati inteleg motivul pentru care le au? Probabil ca stii ca pofta de alimente nesanatoase nu are nicio legatura cu foamea, insa poate ca nu esti contient de modul in care functioneaza. Poftele au la baza tot componente psihologice cat si biologice.

Cele mai intalnite alimente dupa care oamenii tanjesc sunt: dulciurile, carbohidratii, ciocolata, sare si, uneori, cascaval. Iata cele mai intalnite cauze ale poftelor de alimente nesanatoase.

  1. Nivel scazut de serotonina

Serotonina este un neutransmitator produs, in special, la nivelul tractului gastrointestinal. Serotonina are o influenta puternica asupra starii de spirit, apetitului si digestiei. Consumul de carbohidrati si zahar cresc eliberarea de serotonina, potrivit studiilor de specialitate, ceea ce are ca rezultat o imbunatatire, pe termen scurt, a starii de bine. Asa ca atunci cand nivelul de serotonina este scazut, reactia creierului este „Aceea ciocolata sau prajitura va rezolva problema!”. Un nivel scazut de serotonina poate fi cauzat de sanatatea intestinelor (90% din productia acestui neurotransmitator este realizata la nivelul tractului gastrointestinal), consumul de alcool, sentimentele de depresie, anxietate si boli obsesiv compulsive.

  1. Endorfinele

Consumul de carbohidrati, zahar, ciocolata si chiar sare creste productia de endorfine in organism. Endorfinele sunt substante chimice care te ajuta sa te simti mai relaxat. De asemenea sunt produse in timpul somnului sau ca urmare a exercitiilor fizice. Atunci cand mananci produsele enumerate mai sus si experimentezi aceste sentimente iti doresti mai mult – similar cu narcomanii care devin dependenti de droguri. Un studiu a relevat faptul ca la nivel chimic consumul de zahar este urmat de un sentiment chiar mai intens decat cel oferit de cocaina.

  1. Cazomorfine

Nu este foarte studiata insa merita mentionata aici: cazeina, substanta proteina gasita in laptele de vaca, si, pe cale de consecinta, in multe sortimente de cascaval. Digestia cazeinei provoaca productia de cazomorfine in organism – acestea iti dau o stare de bine la fel precum morfina.

  1. Intestinele care nu functioneaza bine

Asa cum s-a mentionat si la punctul 1, nivelul scazut de serotonima este legat de pofte, iar intestinele sunt epicentrul productiei de serotonina. Iar pentru a mentine ridicat nivelul acestui neurotransmitator intestinele tale trebuie sa functioneze corespunzator astfel incat sa poata absoarbe nutrientii din mancare si sa produca cantitatea potrivita de serotonina prin tractul gastrointestinal. Acest proces depinde de nivelul sanatos de enzime digestive si de echilibrul bacteriilor sanatoase. Asa ca atunci cand bacteriile nesanatoase predomina, exista posibilitatea ca poftele sa te domine. Tocmai de aceea este important sa mentii un echilibru sanatos al bacteriilor din intestine prin consumul de alimente fermentate si de probiotice.

  1. Declansatori emotionali

Tristetea, plictiseala, neincredere in fortele proprii, imaginea de sine scazuta te pot face sa mananci alimente nesanatoase. Cine nu vrea sa manance tone de ciocolata atunci cand incearcsa sa treaca peste o despartire dureroasa, o pierdere a locului de munca sau o zi proasta? Insa efectele consumului de alimente proaste dispar in mai putin de o ora asa ca o vei lua de la capat: alte alimente proaste pentru a te simti bine si tot asa.

Iata, in continuare, 5 metode sa iti infrangi pofta de alimente nesanatoase.

  1. Stai hidratat

Asigura-te ca bei suficiente lichide in timpul unei zile astfel incat sa fii bine hidratat. Setea si deshidratarea iti dau impresia de foame ceea ce iti va starni poftele. Daca bei suficienta papa in timpul unei zile vei fi hidratat si iti vei putea controla foamea.

  1. Mananca altceva

Chiar daca simti „nevoia” unui baton de ciocolata, sunt sanse sa fii satisfacut cu alternative mai sanatoase precum humus, nuci, alune, migdale, fructe de padure proaspete sau chiar o ceasca de ceai. Atunci cand ai la indemana alternative mai sanatoase vei fi distras de la poftele nesanatoase.

  1. Fa sport si odihneste-te

Decat sa te bazezi pe cartofii prajiti si prajituri pentru a te simti relaxat si fericit, fa o plimbare in timpul zilei si mergi mai devreme la culcare si ia o carte cu tine. Aceste obiceiuri produc la fel de multe endorfine precum cele mai gustoase trufe de pe acest Pamant. In plus, sportul imbunatateste nivelul de serotonina – un lucru care te ajuta sa scapi mai usor de zahar si de carbo.

  1. Fa din meditatie si soare o prioritate

In fiecare zi, rezerva cateva minute meditatiei si petrece 10-15 minute sub razele soarelui – astfel, vei imbunatati nivelul de serotonina pentru o stare de spitit mai buna.

  1. Evita alimentele „vinovate”

Papilele tale gustative au o memeorie excelenta. Daca vrei sa scapi de pofta de alimente nesanatoase, una dintre cele mai bune modalitati este ca pentru o perioada de timp sa eviti consumul acelor alimente. Gaseste noi produse sau bauturi – smoothies si deserturi cu un indice glicemic scazut, fructe de padure proaspete, guacamole, biscuiti din orez, caju etc pe care sa le mananci atunci cand simti nevoie de dulciuri, cascaval sau chip–uri.

Citeste articolul integral pe ph-online.ro/

Powered by WPeMatico

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *